Bij werkgevers, bestuurders en ondernemingsraden is er vaak weinig interesse in fiscale regels. Een verdiepingsslag maken in de kennis van belastingwetgeving kan een organisatie echter vooruit helpen. Een belangrijk pakket van belastingregels in het arbeidsrecht wordt gevormd door de werkkostenregeling. Hierin komen tal van afspraken bij elkaar: van de reiskostenvergoeding tot de thuiswerkvergoeding en van opleidingen en trainingen tot aan de koffie en thee op kantoor. We maakten een publicatie over deze werkkostenregeling, welke je onderaan dit bericht kunt downloaden.
Uitgangspunt van de werkkostenregeling is dat het duidelijk is voor een werkgever over welke vergoedingen en verstrekkingen er wel of geen loonbelasting hoeft te worden betaald. Hoe minder belasting er wordt betaald, hoe meer de werkgever en/of werknemer kan besteden aan andere zaken. In 2023 kan er extra voordeel inzitten, omdat de vrije ruimte als geheel tijdelijk flink is verhoogd en enkele normbedragen voor onbelaste vergoedingen eveneens zijn verhoogd.
In het 520 pagina’s tellende Handboek Loonheffingen staat alle informatie bij elkaar. Maar het kan makkelijker. In slechts 8 pagina’s hebben we in een notendop beschreven wat de werkkostenregeling is en hoe de regels per 1 januari 2023 in elkaar steken. Uiteraard is dit de simpele weergave van een veel complexer systeem. Maar het helpt om te begrijpen wat de werkkostenregeling inhoudt.
In onze publicatie beantwoorden we vijftien veelgestelde vragen:
1. Wat is de werkkostenregeling?
2. Geldt de werkkostenregeling voor profit- en non-profitsector en vanaf hoeveel werknemers?
3. Wat houdt de werkkostenregeling in het kort in?
4. Wat is loon?
5. Wat zijn intermediaire vergoedingen?
6. Wat zijn nihilwaarderingen?
7. Wat zijn gerichte vrijstellingen?
8. Wat is het noodzakelijkheidscriterium?
9. Wat is de vrije ruimte?
10. Wat kan in de vrije ruimte worden geplaatst?
11. Wat is het gevolg van het overschrijden van de vrije ruimte?
12. Wat is de gebruikelijkheidstoets?
13. Mag de werkgever als gevolg van een wijziging van de werkkostenregeling de arbeidsvoorwaarden wijzigen?
14. Wat is de rol van de ondernemingsraad?
15. Waar kan ik terecht met vragen?
De publicatie is HIER te downloaden en is zowel voor werkgevers als bestuurders als ondernemingsraden een interessant document. Doe er je voordeel mee!
Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Stefan Jansen, advocaat arbeidsrecht en medezeggenschapsrecht.