• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
De Voort Advocaten Mediators Logo

De Voort Advocaten | Mediators

  • Over ons
  • Expertises
  • Specialisten
  • Actueel
  • Werken bij
  • Contact
  • 013 466 88 88
  • Zoeken
  • NL
  • EN
  • Samen uitblinken.

    013 466 88 88

  • 013 466 88 88
  • Zoeken
  • NL
  • EN

Nieuwe wetgeving voor bestuur en toezicht bij (sport)verenigingen en stichtingen

mr. Jeffrey Touw

Home Actueel Nieuwe wetgeving voor bestuur en toezicht bij...
Gepubliceerd: 19 mei 2021 Geschreven door: mr. Jeffrey Touw

Per 1 juli 2021 treedt de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen in werking. De wet heeft gevolgen voor het bestuur en toezicht van (sport)verenigingen, stichtingen, corporaties en onderlinge waarborgmaatschappijen. Lees hier de kernpunten en onze tips voor de praktijk.

Duidelijkheid

Er komt meer duidelijkheid over een aantal zaken.  Zo biedt de nieuwe ‘Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen’:

  • een wettelijke grondslag voor het instellen van een raad van commissarissen (nu vaak ‘raad van toezicht’ genoemd);
  • de mogelijkheid te kiezen voor een bestuur met zowel uitvoerende als niet-uitvoerende (toezichthoudende) bestuurders;
  • uitgangspunten die bestuurders en commissarissen bij de vervulling van hun taak in acht moeten nemen;
  • een wettelijk kader met betrekking tot de aansprakelijkheid van bestuurders en commissarissen;

Nieuw

Naast duidelijkheid brengt de wet wijzigingen aan in bestaande regelgeving.

Zo wordt onder meer de wettelijke regeling over de positie van bestuurders en commissarissen met een tegenstrijdig belang gewijzigd. Bestuurders en commissarissen met een tegenstrijdig belang mogen (kort gezegd) in beginsel niet deelnemen aan de besluitvorming.

De statuten moeten gaan voorzien in een belet- en ontstentenisregeling voor bestuurders en commissarissen (wat gebeurt er bijvoorbeeld als het gehele bestuur niet kan of mag deelnemen aan de besluitvorming?).

Het is niet langer mogelijk om één bestuurder standaard meer stemmen toe te kennen dan de rest van het bestuur. Hetzelfde geldt voor commissarissen en de raad van commissarissen. Dergelijke bestaande regelingen is geldig tot uiterlijk 1 juli 2026 of tot de eerstvolgende statutenwijziging.

Ontslag bij stichting

Ontslag van een bestuurder of commissaris van een stichting door de rechter op verzoek van een belanghebbende (of het OM) wordt laagdrempeliger. Ontslag van een bestuurder of commissaris wordt (voor zover dat nog niet het geval was) onder meer mogelijk wegens verwaarlozing van zijn of haar taak, wegens andere gewichtige redenen, wegens ingrijpende wijziging van omstandigheden op grond waarvan het voortduren van het bestuurderschap in redelijkheid niet geduld kan worden, en wegens het niet of niet behoorlijk voldoen aan een bevel van de voorzieningenrechter.

Tips voor de praktijk

  1. Sla uw statuten erop na. Mogelijk zijn een aanpassing van onder meer de tegenstrijdig belangbepalingen en de belet- en ontstentenisregeling wenselijk of zelfs noodzakelijk.
  2. Verdiep u als bestuurder of commissaris in het wettelijk kader voor zover het betreft de vervulling van uw taak.
  3. Maak afspraken over veel voorkomende tegenstrijdige belangen.
  4. Check uw bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering nog eens.
  5. Denk na over de structuur van het bestuur en toezicht binnen uw organisatie en neem de nieuwe mogelijkheden in overweging.
  6. Treedt u als bestuur, toezichthouder of commissaris toe tot het bestuur, de raad van toezicht (RvT) of raad van commissarissen (RvC) van een sportvereniging of stichting met een goed doel? Zet dan de voorstaande tips op de agenda van de volgende vergadering.

Zelf de nieuwe wet lezen? Klik dan hier.

Vragen of heeft u begeleiding nodig? Neem gerust contact op met Jeffrey Touw!

Deel dit artikel via:
  • LinkedIn
  • E-mail
  • Print
  • PDF Button

mr. Jeffrey Touw

j.touw@devoort.nl | 013-4668819

  • Insolventierecht
  • Ondernemingsrecht
  • Privacyrecht
  • Sportrecht
Andere artikelen vanaf Jeffrey Touw

Footer

Samen uitblinken

Onze advocaten en het ondersteunend personeel vormen een sterk, gedreven team. Samen werken we snel, accuraat en doelgericht om onze klanten maximaal te ondersteunen. Samen uitblinken is waar we voor staan.

Contactgegevens

De Voort Advocaten | Mediators

Professor Cobbenhagenlaan 75
5037 DB Tilburg
013 466 88 88 013 466 88 66 advocaten@devoort.nl

Postadres

Postbus 414
5000 AK Tilburg

Info

  • Juridische informatie
  • Faillissementen
  • Algemene voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • Privacy & Disclaimer
  • Klachtenregeling
  • Sitemap

© 2023 · De Voort Advocaten | Mediators

  • Home
  • Sitemap
  • Contact
Website door PEP