• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
De Voort Advocaten Mediators Logo

De Voort Advocaten | Mediators

  • Over ons
  • Expertises
  • Specialisten
  • Actueel
  • Werken bij
  • Contact
  • 013 466 88 88
  • Zoeken
  • NL
  • EN
  • Samen uitblinken.

    013 466 88 88

  • 013 466 88 88
  • Zoeken
  • NL
  • EN

Mijn factuur wordt niet betaald, wat nu?

mr. Bram Vermue

Home Actueel Mijn factuur wordt niet betaald, wat nu?
Gepubliceerd: 6 december 2016 Geschreven door: mr. Bram Vermue

U verkoopt zaken of u verleent diensten aan klanten in het kader van uw beroep of bedrijf. U heeft aan uw klant, zoals afgesproken, een factuur verzonden met een betalingstermijn. Uw factuur is na het verstrijken van de betalingstermijn niet betaald. Dit bezorgt u rompslomp en daardoor kosten. Wat nu?

Wettelijke (handels)rente en buitengerechtelijke incassokosten

Op grond van de wet is uw klant door het laten verstrijken van de betalingstermijn ‘in verzuim‘ geraakt. Zodra uw klant in verzuim raakt is hij verplicht schade die u daardoor lijdt te vergoeden. Die schade bestaat bij te late betaling tenminste uit ‘vertragingsschade‘: de ‘wettelijke rente‘ bij consumenten of ‘wettelijke handelsrente‘ bij niet-consumenten. Daarnaast lijdt u schade doordat u kosten moet maken om alsnog betaald te krijgen: ‘buitengerechtelijke incassokosten‘.

Buitengerechtelijke incassokosten bij zakelijk en consumenten

Indien uw klant geen consument is dan heeft u direct recht op vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten volgens het wettelijke tarief. Het wettelijke tarief gaat uit van een vergoeding van een percentage over de niet-betaalde som. Indien uw klant een consument is – een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf – dan dient u één ‘veertiendagenbrief‘ te verzenden voordat u recht heeft op deze vergoeding.

Veertiendagenbrief bij consumenten

Een veertiendagenbrief is volgens de wet (art. 6:96 lid 6 BW) het volgende:

  • een sommatiebrief met een betalingstermijn van 14 dagen die ingaat op de eerste dag na ontvangst van de brief door de consument. Vermeld dus: “ik verzoek u te betalen binnen vijftien dagen nadat deze brief bij u is bezorgd“.
  • u dient in de brief te vermelden wat de incassokosten zijn indien niet binnen deze 14 dagen betaald wordt. De tarieven zijn bij wet vastgesteld en vindt u hier;
  • u dient de ontvangst van de brief aan te tonen indien de ontvangst wordt betwist. Verzend de brief dus aangetekend en bewaar de track-and-trace-pagina.

Voldoet u aan deze voorwaarden dan heeft u recht op het wettelijk vastgestelde bedrag aan incassokosten. Ongeacht of u daadwerkelijk (aantoonbaar) incassokosten gemaakt heeft.

Opmerkingen Hoge Raad over veertiendagenbrief

De Hoge Raad merkte over de veertiendagenbrief op 25 november 2016 nog het volgende op. Verzendt u een brief met een termijn korter dan 14 dagen na ontvangst, dan geeft die brief u geen recht op vergoeding van incassokosten. Verzendt u twee brieven met een gezamenlijke termijn van meer dan 14 dagen na ontvangst, maar afzonderlijk een kortere termijn, dan geven die brieven u geen recht op vergoeding van incassokosten. Indien u de brief niet aangetekend verzendt, en de ontvangst wordt niet betwist, dan geldt de aanname dat de brief de tweede dag na verzending is ontvangen, behalve als die tweede dag valt op een maandag, zondag of officiële feestdag. Mocht na de brief, maar voor het verstrijken van de betalingstermijn een deel van uw vordering voldaan worden, dan heeft u slechts recht op het wettelijk tarief aan incassokosten over het niet-betaalde gedeelte.

Betaalt een van uw klanten niet? Stuur eerst zelf een veertiendagenbrief, ook indien uw klant geen consument is. Neem naast de incassokosten ook de wettelijke (handels)rente op. Hebben uw incassopogingen geen effect? Neem dan gerust contact op met onze sectie Ondernemingsrecht.

Deel dit artikel via:
  • LinkedIn
  • E-mail
  • Print
  • PDF Button

mr. Bram Vermue

b.vermue@devoort.nl | 013-4668819

  • Insolventierecht
  • Ondernemingsrecht
Andere artikelen vanaf Bram Vermue

Footer

Samen uitblinken

Onze advocaten en het ondersteunend personeel vormen een sterk, gedreven team. Samen werken we snel, accuraat en doelgericht om onze klanten maximaal te ondersteunen. Samen uitblinken is waar we voor staan.

Contactgegevens

De Voort Advocaten | Mediators

Professor Cobbenhagenlaan 75
5037 DB Tilburg
013 466 88 88 013 466 88 66 advocaten@devoort.nl

Postadres

Postbus 414
5000 AK Tilburg

Info

  • Juridische informatie
  • Faillissementen
  • Algemene voorwaarden
  • Rechtsgebiedenregister
  • Privacy & Disclaimer
  • Klachtenregeling
  • Sitemap

© 2023 · De Voort Advocaten | Mediators

  • Home
  • Sitemap
  • Contact
Website door PEP