Vanaf zaterdag 6 november gelden er aangescherpte corona-maatregelen. Eén van die maatregelen is dat sportbeoefening (binnen) enkel is toegestaan als iemand een corona-toegangsbewijs (CTB) kan tonen. Veel sportverenigingen huren echter een accommodatie. Zijn zij verantwoordelijk voor de controle van het corona-toegangsbewijs bij sporten of is dat degene van wie de zaal of het zwembad wordt gehuurd?
Wat zegt de wet?
De coronamaatregelen zijn vastgelegd in de ‘Tijdelijke regeling maatregelen covid-19’. Met de nieuwe maatregelen wordt die regeling gewijzigd. Ten aanzien van sport wordt meer specifiek een nieuw artikel ingevoerd:
“Artikel 4.4 Sportlocaties en coronatoegangsbewijzen
1. Een locatie voor de beoefening van sport wordt slechts voor publiek opengesteld, indien de beheerder er zorg voor draagt dat, met inachtneming van artikel 6.30:
a. publiek alleen wordt toegelaten met een geldig coronatoegangsbewijs;
b. het vereiste van een geldig coronatoegangsbewijs en geldig identiteitsdocument duidelijk zichtbaar en leesbaar voor het publiek en een toezichthouder is aangegeven bij de toegang tot de locatie voor de beoefening van sport.
2. In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder a, mogen personen tot en met zeventien jaar zonder geldig coronatoegangsbewijs toegelaten worden, met dien verstande dat bij sportwedstrijden van topsporters, slechts personen tot en met twaalf jaar zonder geldig coronatoegangsbewijs en personen tot en met dertien jaar zonder geldig identiteitsbewijs toegelaten mogen worden.
3. In dit artikel wordt verstaan onder topsporters:
(…).”
Hierin wordt dus bepaald dat de beheerder zorg moet dragen voor de naleving van de maatregelen. Wie is de beheerder van een sportaccommodatie? Ook dat is bepaald in de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Namelijk in art. 1.1.:
“beheerder: degene die bevoegd is tot het aan een plaats treffen van voorzieningen of tot het toelaten van personen tot die plaats.”
Sportverenigingen die zelf de accommodatie in beheer hebben, doordat zij bijvoorbeeld eigenaar zijn of permanent zelf verantwoordelijk zijn voor het ‘beheer’ van de accommodatie, zijn dus aan te merken als ‘beheerder’. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor de controle van het corona-toegangsbewijs bij sporten. Uit de brief van de minister blijkt dat de huurder iemand anders kan zijn dan de beheerder.[1] Sportverenigingen die op bepaalde tijdstippen een zaal of zwembad huren dat onderdeel uitmaakt van een complex en waar de rest van de tijd anderen gebruik van maken kunnen naar mijn mening niet als beheerder worden aangemerkt. Zij zijn in principe dus niet zelf verantwoordelijk voor het controleren van de CTB’s van bezoekers.
Besloten plaats?
De CTB-plicht geldt niet voor besloten plaatsen. Ook niet als daar sport wordt beoefend. Dat blijkt (onder meer) uit de toelichting bij de voorgestelde wijziging:
“Het gaat hier om een voorwaarde voor de openstelling van een publieke plaats als bedoeld in art. 58a, eerste lid, Wpg. Enerzijds betekent dit, kort gezegd, dat niet in een handomdraai een locatie voor sportbeoefening kan worden omgezet van een publieke in een besloten plaats, waar de CTB-plicht niet geldt. Anderzijds betekent dit dat voor toegang tot werkelijk besloten sportlocaties, zoals bijvoorbeeld voor gedetineerden in de penitentiaire inrichting waar zij verblijven, geen CTB-plicht geldt op grond van deze regeling.”[2]
Hier wordt het een beetje onduidelijk. Volgens de Wpg (Wet publieke gezondheid) is een besloten plaats een andere plaats dan een openbare of publieke plaats. Een openbare plaats is een plaats die ‘krachtens bestemming of vast gebruik openstaat voor het publiek’.[3] Een publieke plaats is een ‘voor het publiek openstaand gebouw’.[4] Je kunt erover discussiëren of een ruimte gehuurd door een sportvereniging – waar alleen leden van gebruik mogen maken – nog een publieke locatie is of niet. De geest van de regeling wijst in de richting dat deze plaatsen door de wetgever ook als openbare locatie worden gezien.
Conclusie
Sportverenigingen die zelf beheerder zijn van een accommodatie dragen ook zelf de verantwoordelijkheid voor de controle van het corona-toegangsbewijs bij sporten. Sportverenigingen die (een deel van) een accommodatie huren hoeven dat in principe niet te doen. Het is in die gevallen raadzaam om in overleg te gaan met de beheerder van de accommodatie om tot een werkbare oplossing te komen.
Let op: soms kunnen lokale regelingen van de verschillende Veiligheidsregio’s andere regels bevatten!
[1] Kamerstukken II 2021-2022, 25 295, nr. 1468, p. 87.
[2] Kamerstukken II 2021-2022, 25 295, nr. 1468, bijlage Regeling van 2 november 2021 tot wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband houdende wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband met de verbrede inzet van coronatoegangsbewijzen en een uitbreiding van de mondkapjesverplichting
[3] Art. 58a lid 1 Wpg jo. art. 1 lid 1 Wet openbare manifestaties.
[4] Art. 58a lid 1 Wpg jo. art. 174 lid 1 Gemeentewet.