• Skip to main content
  • Skip to footer
De Voort Advocaten Mediators Logo

De Voort Advocaten | Mediators

  • About us
  • Fields of expertise
  • Specialists
  • Contact
  • 013 466 88 88
  • Zoeken
  • NL
  • EN
  • Excelling together.

    013 466 88 88

  • 013 466 88 88
  • Search
  • NL
  • EN

WETSVOORSTEL MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD INKOPEN JEUGDWET EN WMO 2015

Home Uncategorized WETSVOORSTEL MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD INKOPEN...
Published: 7 October 2021

In april 2021 is het wetsvoorstel maatschappelijk verantwoord inkopen Jeugdwet en Wmo 2015 ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel maakt het gemeenten mogelijk om aanbestedingsprocedures voor jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning eenvoudiger in te richten.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo 2015. Gemeenten die bepaalde vormen van zorg voor jeugdigen of maatschappelijke ondersteuning willen inkopen en daarbij de beste aanbieders willen selecteren, zullen hun opdrachten vaak moeten aanbesteden. Dan gelden de regels van de Aanbestedingswet 2012. Echter, de Jeugdwet en de Wmo 2015 maken het nu niet mogelijk om af te wijken van gunning op basis van het criterium van de ‘economisch meest voordelige inschrijving’ (het emvi-criterium). Dit brengt weer verplichtingen met zich mee uit het aanbestedingsrecht. Het verlichte aanbestedingsregime kan niet worden toegepast.

Het kabinet streeft naar een wijziging van de Aanbestedingsrichtlijn zodanig, dat diensten op het terrein van de Jeugdwet en de Wmo 2015 waarvoor geen grensoverschrijdende interesse bestaat, worden uitgezonderd van de werking van de Aanbestedingsrichtlijn. In de praktijk blijkt namelijk dat de aanbestedingsregels voor zorg voor jeugdigen en maatschappelijke ondersteuning knellen. Een wijziging van de Europese richtlijn is echter niet op korte termijn te verwachten.

Het wetsvoorstel zou tot wijzigingen van de Jeugdwet en de Wmo 2015 moeten leiden zodat  gemeenten niet meer verplicht zijn om te kiezen op basis van het emvi-criterium. De regel dat er niet alleen op de laagste prijs mag worden gegund maar dat er rekening gehouden moet worden met de aangeboden kwaliteit wordt niet gewijzigd.  

Het wetsvoorstel maakt het bovendien mogelijk om nadere regels te stellen waar gemeenten rekening mee moeten houden bij het bepalen van een reële prijs voor de in te kopen jeugdzorg. Dit zal worden vastgelegd in de algemene maatregel van bestuur (amvb) ‘reële prijzen Jeugdwet’. Voor de inkoop van maatschappelijke ondersteuning bestaan deze regels al.

De vaste commissie voor VWS is belast met het voorbereidend onderzoek van het wetsvoorstel en heeft hiertoe op 18 juni 2021 een verslag vastgesteld.

Heeft u vragen omtrent de Jeugdwet en Wmo 2015? Neem dan contact op met Els Huisman.


Share this article via:
  • LinkedIn
  • E-mail
  • Print
  • PDF Button

Footer

Let’s excel together

Our lawyers and support staff are a strong and committed team. Together we work fast, accurately and effectively to provide our customers maximum support. Let’s excel together, that is our mission.

Contact information

De Voort Advocaten | Mediators

Professor Cobbenhagenlaan 75
5037 DB Tilburg
013 466 88 88 013 466 88 66 advocaten@devoort.nl

Postal address

Postbus 414
5000 AK Tilburg

Info

  • Legal notice
  • Bankruptcies
  • General terms
  • Register of legal areas
  • Privacy & Disclaimer
  • Complaints Procedure
  • Sitemap

© 2023 · De Voort Advocaten | Mediators

  • Home
  • Sitemap
  • Contact
Website by PEP