{"id":8939000707,"date":"2024-08-30T16:00:56","date_gmt":"2024-08-30T14:00:56","guid":{"rendered":"https:\/\/devoort.nl\/nieuws\/zijn-verkiezingen-noodzakelijk-voor-een-nieuwe-ondernemingsraad\/"},"modified":"2024-08-30T16:00:56","modified_gmt":"2024-08-30T14:00:56","slug":"zijn-verkiezingen-noodzakelijk-voor-een-nieuwe-ondernemingsraad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/devoort.nl\/en\/uncategorized\/zijn-verkiezingen-noodzakelijk-voor-een-nieuwe-ondernemingsraad\/","title":{"rendered":"Zijn verkiezingen noodzakelijk voor een nieuwe ondernemingsraad?"},"content":{"rendered":"\n
De verkiezingen van de ondernemingsraad zorgen geregeld voor vragen bij zowel bestuurders als leden van de ondernemingsraad. Eerder schreven wij een interessante blog<\/a> over drie misvattingen over OR-verkiezingen. In deze blog staat dat verkiezingen die niet zijn gehouden volgens het reglement in principe ongeldig zijn. Recent is een interessante uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland gewezen waaruit volgt dat dit niet altijd zo is. Genoeg reden voor ons om in dit artikel nog eens uiteen te zetten waar verkiezingen van de ondernemingsraad aan moeten voldoen. Daarna bespreken wij kort de uitspraak van de Rechtbank.<\/p>\n\n\n Een ondernemer is verplicht een ondernemingsraad in te stellen als ten minste vijftig personen werkzaam zijn in de onderneming. De ondernemer is verantwoordelijk voor de eerste verkiezingen van de ondernemingsraad. Bij alle volgende verkiezingen is de ondernemingsraad zelf verantwoordelijk. Hoe de verkiezingen worden geregeld moet zijn opgenomen in het OR-reglement.<\/p>\n\n\n\n Bij de eerste verkiezingen moet de ondernemer een voorlopig reglement opstellen. In beginsel is de ondernemer vrij om de verkiezingen naar eigen wens vorm te geven. In het verkiezingsreglement moeten regels zijn gesteld over:<\/p>\n\n\n\n Bij geschillen over (het gebrek aan) OR-verkiezingen kan iedere belanghebbende zich wenden tot de kantonrechter op basis van de algemene geschillenregeling van artikel 36 WOR. De kantonrechter toetst vervolgens streng of de verkiezingen voldoen aan de verkiezingsregeling uit het reglement en de WOR. Een schending leidt er in principe toe dat de uitslag van de verkiezingen ongeldig zijn en nieuwe verkiezingen moeten worden georganiseerd. Dit laatste punt maakt de uitspraak van de rechter in de volgende paragraaf des te interessanter.<\/p>\n\n\nDe verkiezingen<\/h4>\n\n\n
\n
a. binnen welke termijn kandidatenlijsten moeten worden ingediend;<\/span>
b. de vaststelling en bekendmaking van definitieve kandidatenlijsten (na onderzoek naar de geldigheid daarvan)<\/li>\n\n\n\n
a. wie de verkiezingen uitvoert;<\/span>
b. welk kiesstelsel wordt toegepast en de uitwerking daarvan;<\/span>
c. het treffen van voorzieningen zodat de verschillende groepen van de in de onderneming werkzame personen zoveel mogelijk vertegenwoordigd kunnen zijn in de ondernemingsraad, als dat bevorderlijk is voor een goede toepassing van de WOR (art. 9 lid 4 WOR). Denk hierbij aan het instellen van kiesgroepen. De ondernemingsraad moet zo veel mogelijk representatief zijn voor de achterban.<\/li>\n\n\n\nUitspraak van de Rechtbank Noord-Holland<\/h4>\n\n\n